טרומפלדור, היה לאגדה מעצבת של דמות היהודי החדש .
קצין צבא עטור תהילה , מכונן הגדודים העבריים ותנועת החלוץ.
טרומפלדור הגיע בסוף דצמבר 1919 לגליל ונטל על עצמו את הפיקוד על תל חי.
נפילת תל-חי היתה מכה אנושה ליישוב היהודי הקטן בארץ ולתנועה הציונית כולה. פחות משנתיים וחצי חלפו מהצהרת בלפור שעוררה גל תקוות עצום, אלפים התגייסו לגדודים העבריים בצבא הבריטי כשמצעיד אותם החלום להשתתף בכיבוש הארץ, בדרך להקמת בית לאומי בארץ ישראל. בינתיים הושלם הכיבוש הבריטי, השלטון הטורקי הורחק, אך התקווה הגדולה נראתה רחוקה מלהתממש. תחת השלטון הצבאי הבריטי נחשפה, באופן שלא ניתן יותר להתעלם ממנו, הידיעה שישנה תנועה לאומית נוספת, ערבית, הטוענת לבעלות על הארץ. ואז, באו אירועי תל-חי כאשר במלחמה בין הערבים לצרפתים הועמד בסכנה גוש התיישבות יהודי מרוחק. המוסדות היהודיים החליטו, תוך ויכוח קשה, להיחלץ לעזרה. עשרות רבות של מתנדבים נעו צפונה אך נפילת תל-חי, ונטישת מטולה וכפר גלעדי שבאו בעקבותיה, הקדימו אותם. מהאחיזה היהודית בפינת הצפון נותרו רק קברים ומבנים חרוכים.
התנגשות הדמים הראשונה על קביעת הגבולות בין שתי ישויות לאומיות, ציונית וערבית, הסתיימה בכשלון יהודי צורב. המצב נראה נואש ומאיים לאור יחסי הכוחות המספריים 60,000 יהודים מול 600,000 ערבים. כאן הולידה התנועה הציונית, בחיוניות מדהימה, את האף על פי כן של תל-חי, והפכה את האסון למופת מחנך.
תל-חי נהייתה סמל למפנה שחוללו אנשי המעשה ברוח היהודית. טרומפלדור היה לאגדה מעצבת של דמות היהודי החדש. י"א באדר נקבע כיום מועד לגבורת ההיאחזות בארץ- בעבודה ובהגנה. תל-חי נתנה לציונות כמה וכמה מרכיבים סמליים החיוניים לכל תנועה שבוחרת בחיים: מקום מקודש, תאריך מקודש, גיבורים חדשים, ובעיקר – טעם חדש לחיים ולמוות.
ברוח תל-חי, על סיפוריה ושיריה, מתחנכים דורות של מתיישבים ולוחמים, מאז ועד היום.
תל-חי תישמר כסמל יהודי של שילוב ההתיישבות והבטחון, כל עוד ייאלצו יהודים הרוצים בחיי עבודה יצירה ובניין בישראל, לאחוז גם בנשק